Gyvename amžiuje, kuriame dažniausia ankstyvųjų mirčių priežastis – lėtinės neinfekcinės ligos, tokios kaip širdies ir kraujagyslių ligos, vėžys, plaučių ligos ir antrojo tipo diabetas. Tokią statistiką mums pateikia Pasaulio sveikatos organizacija. Ji taip pat priduria, kad net 80 % šių mirčių galima išvengti tiesiog pakeitus gyvenseną. Informacijos sklaida, švietimas ir sąmoningumo kėlimas mitybos srityje yra labai svarbus veiksnys, kuris turi stiprų poveikį žmogaus sveikatai. Tikėtina, jog mityba augaliniu maistu užėmė didžiąją žmogaus evoliucijos laiko dalį. Augaliniame maiste gausu skaidulų, baltymų, augalų sterolių ir fitochemikalų, mažai sočiųjų ir transriebalų. Toks maistas akivaizdžiai yra sveikesnis ir optimalus žmogaus mitybos pasirinkimas (1). Visavertė augalinė mityba yra 64 kartus turtingesnė antioksidantų negu gyvulinės kilmės maistas (2). Tik ta mityba, kurios dėka yra išvengiama ligų bei pagyjama nuo jų, gali būti vadinama sveika. Vartojantiems daug gyvulinės kilmės produktų, taip pat vartojant alkoholį ar tabaką ir mažai fiziškai judant, prognozuojama, kad išsivystys viena ar kelios lėtinės neinfekcinės ligos. Buvo atliktas tyrimas, kurio metu pacientai, besiskundžiantys širdies ir kraujagyslių ligomis, pradėjo maitintis augaliniu maistu. Rezultatai pranoko lūkesčius, ne tik sumažėjo šių pacientų mirčių skaičius nuo širdies ir kraujagyslių ligų, bet ir atsistatė besikemšančių kraujagyslių spindis (3). Mitybos efektyvumas buvo įrodytas ir gydant prostatos bei krūties vėžį. Po 14 dienų visavertės augalinės mitybos režimo laikymosi vėžinės ląstelės pradėjo sparčiai nykti, krūties ir prostatos vėžio ląstelių augimas sumažėjo 70 procentų po vienerių tokios mitybos metų (4,5).

Alkoholio vartojimas ir tabako rūkymas yra daugelio mirčių ir ligų priežastys. Išsivysčius priklausomybei nuo šių narkotinių medžiagų, atsikratyti žalingų įpročių tampa vis sunkiau. Kasmet 3,3 milijonai žmonių pasaulyje miršta dėl piktnaudžiavimo alkoholiu ir 6 milijonai miršta dėl tabako rūkymo (6, 7). Šie skaičiai rodo, kad tai vis dar yra opi problema, į kurią turi būti atkreipiamas dėmesys. Svarbu ne tik narkotinių medžiagų prevencija, bet ir efektyvios pagalbos suteikimas, norintiems atsisakyti žalingų įpročių.

Šaltiniai:

1. Comp Biochem Physiol A Mol Integr Physiol (2003). The Garden of Eden--plant based diets, the genetic drive to conserve cholesterol and its implications for heart disease in the 21st century. ELSEVIER

2. Monica H Carlsen, Bente L Halvorsen, Kari Holte, Siv K Bøhn, Steinar Dragland, Laura Sampson, Carol Willey, Haruki Senoo, Yuko Umezono, Chiho Sanada, Ingrid Barikmo, Nega Berhe, Walter C Willett, Katherine M Phillips, David R JacobsJr, Rune Blomhoff (2009). The total antioxidant content of more than 3100 foods, beverages, spices, herbs and supplements used worldwide. Biomed Central.

3. Caldwell B. Esselstyn Jr, MD Gina Gendy, MD Jonathan Doyle, McS (2014). A way to reverse CAD? The Journal Of Family Practice.

4. Dean Ornish, Gerdi Weidner, William R. Fair, Ruth Marlin, Elaine B. Pettengill, Caren J. Raisin, Stacey Dunn-Emke, Lila Crutchfield, F. Nicholas Jacobs, R. James Barnard, William J. Aronson, Patricia Mccormac, Damien J. Mcknight, Jordan D. Fein, Ann M. Dnistrian, Jeanmaire Weinstein, Tung H. Ngo, Nancy R. Mendell, Peter R. Carroll (2005). Intensive Lifestyle Changes May Affect The Progression Of Prostate Cancer. Official Journal Of The American Urological Association.

5. R. James Barnard, Jenny Hong, Maud Liva, Tung H. Ngo (2006). Effect of a Low-Fat, High-Fiber Diet and Exercise Intervention on Breast Cancer Risk Factors and Tumor Cell Growth & Apoptosis. Nutrition And Cancer.

6. World Health Organization (2015). Alcohol statistics.

7. World Health Organization (2016). Tobacco statistics.

 

Go to top